Dyslipidemie u vybraných endokrinopatií

Autoři: Šatný M., Vrablík M.
Autoři - působiště: Centrum preventivní kardiologie III. interní kliniky –  kliniky endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN v Praze
Článek: Kardiol Rev Int Med 2018, 20(3): 188-196

Dyslipidaemia in selected endocrine disorders

Plasma hormone concentrations are closely linked to lipid metabolism, which may be affected both positively and negatively by the hormones. These changes may occur in the context of a different endocrine disorder (prolactinoma, growth hormone deficiency, acromegaly, thyroid disorders, hypogonadism, polycystic ovary syndrome etc.) or dur­ing the administration of various hormones in different clinical indications (hormone replacement ther­apy in menopause, hormonal contraceptives or androgen deprivation ther­apy). Dyslipidaemia seen in prolactinomas, growth hormone deficiency, male hypogonadism, polycystic ovary syndrome, androgen deprivation ther­apy or oestrogen deficiency may contribute to an increased risk of atherosclerotic cardiovascular dis­ease. An adequate causal treatment is always the first step. If this does not lead to amelioration of the dyslipidaemia, start­ing an appropriate lipid-lower­ing ther­apy after evaluat­ing the individual cardiovascular risk should be considered.

dyslipidaemia –  endocrine disorders –  cardiovascular risk –  lipid-lower­ing ther­apy

Plazmatické koncentrace nejrůznějších hormonů jsou ve svém důsledku úzce spojeny s metabolizmem lipidů, který je jimi jak pozitivně, tak zejména negativně ovlivněn. Ke změnám těchto koncentrací může docházet jednak v kontextu dia­gnózy vybraných endokrinopatií (u pa­cientů s prolaktinomem, deficitem růstového hormonu, akromegalií, tyreopatií, hypogonadizmem, syndromem polycystických ovarií), jednak při podávání hormonální terapie v různých klinických indikacích (hormonální substituční léčba v menopauze, hormonální antikoncepce či léčba tlumící syntézu androgenů). Dle dosavadních poznatků se zdá, že dyslipidemie pozorovaná u prolaktinomu, deficitu růstového hormonu, mužského hypogonadizmu, syndromu polycystických ovarií, při léčbě suprimující androgeny či při poklesu hladin estrogenů může přispívat ke zvýšení rizika rozvoje aterosklerotických kardiovaskulárních onemocnění. V první řadě je vždy kruciální adekvátní kauzální léčba, pokud ta nevede ke kompenzaci dyslipidemie, je nutné po zvážení kardiovaskulární rizikovosti pa­cienta zahájit také odpovídající léčbu hypolipidemickou.

dyslipidemie –  endokrinní onemocnění –  kardiovaskulární riziko –  hypolipidemika

Celý text článku bude všem uživatelům přístupný od března 2019.

2.7/5, hodnoceno 6x

Vydání číslo: 4 / 2018