Implementace Doporučení pro dia­gnostiku a léčbu srdečního selhání 2016
do klinické praxe –  úloha ivabradinu

Autoři: Málek F.
Autoři - působiště: Kardiocentrum, Nemocnice Na Homolce, Praha
Článek: Kardiol Rev Int Med 2017, 19(2): 123-127

Implementation of Guidelines for Diagnosis and Treatment of Heart Failure 2016 in clinical practice –
the role of ivabradine

We present two clinical cases documenting an application of the current Guidelines for Diagnosis and Treatment of Heart Failure issued by the European Society of Cardiology. The treatment algorithm recommends gradual use of disease modifying drug with dose titration to maximal tolerated doses. These drugs include angiotensin converting enzyme inhibitors or angiotensin receptor blockers, betablockers, mineralocorticoid antagonists, which are used together with diuretics to eliminate the symptoms of congestion. In case of persisting symptoms, ivabradin is one of possible further steps.

heart failure with reduced ejection fraction – ivabradine

Uvádíme dva příklady z klinické praxe, které dokumentují možnost využití aktuálních Doporučení pro diagnostiku a léčbu srdečního selhání Evropské kardiologické společnosti 2016. Algoritmus léčby doporučuje stupňovité podávání léků, které modifikují průběh onemocnění s titrací dávek do maximálních tolerovaných. Jedná se o inhibitory enzymu konvertujícího angiotenzin, případně blokátory receptoru angiotenzinu, betablokátory a antagonisty mineralokortikoidních receptorů, které jsou podávány souběžně s diuretiky k odstranění symptomů kongesce. Při přetrvávající symptomatologii je dalším možným krokem přidání ivabradinu.

srdeční selhání se sníženou ejekční frakcí –  ivabradin

Celý text článku bude všem uživatelům přístupný od ledna 2018.

Vydání číslo: 2 / 2017